Cases

Help! Een medewerker valt uit.

Wanneer een medewerker ziek is, zal de medewerker hiervan een melding maken volgens de procedure aangegeven in het arbeidsreglement. Hierdoor zal het eerste contact idealiter op initiatief van de medewerker gebeuren.  
Wanneer dit over een korte arbeidsongeschiktheid gaat, word je mogelijks minder overvallen met heel wat vragen, dan wanneer een collega zich ziekmeldt voor een langere periode.  
Daarnaast ben je als medewerker niet verplicht om aan te geven waarom je arbeidsongeschikt bent, wat het voor een leidinggevende/werkgever in sommige gevallen erg moeilijk maakt.  

Éen van de belangrijkste vragen die wij vaak zien terugkomen is:  

“Is het gepast om als werkgever contact op te nemen met mijn medewerker?”  

“Wordt de medewerker niet liever met rust gelaten?” 

Graag geven we je enkele do’s en don’ts mee in functie van de afwezigheid van je medewerker.  

 

Ja! Geen zorgen, doe maar!  

  • Het eerste contact vindt normaliter plaats op initiatief van de medewerker. Neem de tijd om te luisteren naar de medewerker hoe het ermee gaat.  
  • Wanneer de persoon dit aankan, neem dan even de tijd om een aantal praktische zaken door te spreken  
    • Mogen collega’s op de hoogte gesteld worden of doet men dit liever zelf? Wat mag hierbij wel en niet meegedeeld worden? 
    • Is er een informatieoverdracht nodig voor collega’s? Hoe kan dit het best georganiseerd worden? 
    • Heeft de persoon in arbeidsongeschiktheid graag dat er nog contact opgenomen wordt, of wordt de persoon liever een tijdje met rust gelaten? 
    • …. 
  • Contact houden tijdens de arbeidsongeschiktheid. Dit kan drempelverlagend werken om terug aan het werk te gaan. De medewerker blijft betrokken bij de organisatie. Daarnaast blijf jij als leidinggevende/werkgever ook op de hoogte van het ziekteproces van de medewerker.  
  • Hou rekening met de individuele noden van medewerkers. Medewerkers in depressie of burn-out hebben mogelijks minder nood aan contact met de organisatie dan een persoon die afwezig is door een bepaalde diagnose of omwille van een arbeidsongeval. Niet is zwart-wit, en iedereen is anders, dus maak dit bespreekbaar. 

 

Dit vermijd je liever, dus let hiermee op! 

  • Het hebben van vooroordelen/frustraties omtrent de afwezigheid van de medewerkers. 
  • Op een ongelegen moment bellen. Vraag dit dus altijd eerst na 
  • Onmiddellijk overgaan tot vragen die je als organisatie hebt. Neem eerst de tijd om ECHT naar je medewerker te luisteren 
  • Druk creëren omtrent de terugkeer naar het werk. Geef de medewerker voldoende tijd om te genezen of tot rust te komen.  

 

Kortom, maak het bespreekbaar en kijk samen wat jullie nodig hebben.  

Neem vrijblijvend contact op met contact@impuls-advies.be mocht je hier concrete vragen over hebben. 

Contacteer ons

I accepteer het privacybeleid.