Cases

Autonomie of autoritair?

Dat inzetten op kwalitatieve motivatie bij jouw medewerkers erg belangrijk is, dat dienen we je vast niet meer duidelijk te maken. Heb je hier toch nog vragen over? Klik dan nog even terug naar de vorige blogpost: motiveren kan je leren.  

Maar goed, één onderdeel van de psychologische basisbehoeften, die uiteindelijk zullen bijdragen tot kwaliteitsvolle motivatie, is AUTONOMIE.  

Dit houdt in: de behoefte om te ervaren dat men gedrag zelf initieert en dat men handelt vanuit vrije wil en een eigen bewuste keuze. Het betreft gedrag waar men als individu volledig achter staat, waarbij men het gevoel heeft dat men zelf de controle heeft over het eigen denken en handelen. Het verwijst tevens naar het hebben van een gevoel van keuzevrijheid tijdens het ondernemen van activiteiten. Daarnaast verwijst het ook naar de mate waarin medewerkers zichzelf zijn en een gevoel van psychologische veiligheid ervaren in hun dagdagelijks denken, handelen en voelen.  

Het feit dat jij nog altijd voor dezelfde organisatie werkt, dat is een keuze die jij maakt. Daar heb jij autonomie over. Waarover ervaar jij nog allemaal autonomie in jouw job? Wanneer zou jij wel eens wat meer autonomie willen of kunnen gebruiken?  

Iedereen heeft een andere behoefte aan autonomie. Het inbouwen van autonomie wordt het best in fases opgebouwd in een organisatie. Het plots introduceren van veel autonomie kan tot veel weerstand leiden omdat de medewerkers hier nog niet klaar voor zijn. Daarnaast kiezen ze hierdoor meestal voor de veilige/vertrouwde optie, waardoor de voordelen van het geven van autonomie wegvallen.  

 

6 tips om Autonomie te bevorderen

  1. Bouw controle af. Weg met het autoritaire beleid waar iedereen maar de vinger van de leider volgt. Zorg ervoor dat medewerkers zelf hun werk kunnen regelen (flexuren, volgorde van invullen werkuren,..), trigger medewerkers om zelf hun projecten in handen te nemen en laat ze dan ook effectief ‘los’.  
  2. Promoot een goede werk-privé balans.  Stel jezelf hiervoor op als het goede voorbeeld en durf deze balans ook met je medewerkers/ collega’s te bespreken  
  3. Start vanuit vertrouwen. Geef je medewerkers meer verantwoordelijkheid, je zult versteld zijn hoeveel ze in hun mars hebben. Ga hierbij niet onmiddellijk micro-managen en stuur ze niet te nauwgezet op details, deeltaken en tussenstappen aan. Laat ze zelf leren uit het proces om tot het resultaat te komen.  
  4. Zorg dat de medewerkers en jijzelf de visie, missie en waarden van de organisatie kennen en begrijpen. 
  5. Communication is key. Geef de waarom mee van beslissingen of vragen, vooral als deze afwijken van de aanwezige voorkeuren of als inspraak niet mogelijk is.  
  6. Vermijd teveel (geldelijke) beloningen die druk en compensatie veroorzaken.  

 

Hoe ga jij aan de slag met autonomie binnen jouw organisatie of team? Of waar loop jij juist tegen aan? Wens je er ons eens bij als sparringpartner, coach of kritische vriend? 

Wens je na dit blogbericht meer informatie te verkrijgen over hoe autonomie meer gestimuleerd kan worden binnen jullie organisatie? Bezoek onze website of neem vrijblijvend contact op.  

 

Contacteer ons

I accepteer het privacybeleid.