Cases

Hoe dragen jouw Competenties bij tot motivatie? 

Na de A en B van de ABC vitamines voor motivatie hebben we het hier over de C. Val jij nu volledig uit de lucht als we het over ABC hebben en wat het belang hiervan kan zijn binnen jouw organisatie? Bekijken dan zeker nog eens onze vorige blogposts. 

Heb jij het gevoel dat je al je vaardigheden kan inzetten op het werk? Leer jij nog elke dag bij of weet jij alles al over jouw job? Word jij voldoende uitgedaagd of juist te veel?  

In deze blogpost nemen we jullie graag mee naar de vitamine COMPETENTIE en hoe deze kan bijdragen tot kwaliteitsvol gemotiveerde medewerkers.  

Competentie verwijst naar de mate waarin medewerkers zich bekwaam voelen om taken tot een goed einde te brengen. Het betreft de behoefte aan het ervaren van een gevoel van (zelf-)effectiviteit bij het uitvoeren van een activiteit. Daarnaast is competentie ook de behoefte om zich in staat te voelen om effectief en doeltreffend met situaties om te gaan, de gewenste resultaten te kunnen bereiken en te kunnen slagen in uitdagende taken.  

 

Laten we de wisselwerking tussen ABC even tot leven wekken:  

Wanneer we iemand de autonomie geven om een bepaald project zelf aan te pakken, is het natuurlijk ook belangrijk dat deze medewerkers of collega’s de juiste competenties hebben om deze taken uit te voeren. Hierbij kunnen een aantal scenario’s ontstaan: 

  • De medewerker heeft de competenties en is in staat het project zelf uit te werken. 
  • De medewerker heeft onvoldoende competenties, maar door de verbondenheid die hij ervaart met collega’s, gaat hij even bij hen langs voor uitleg/steun/begeleiding. Hierbij boet de medewerker helemaal NIET in op autonomie, want hij is deze hulp zelf gaan vragen.  
  • De medewerker heeft helemaal nog niet de competenties om hiermee aan de slag te gaan, zelfs niet wanneer hij/zij hiervoor hulp krijgt. De ABC van deze medewerkers is gedepriveerd waardoor er geen stimulatie plaatsvindt van de autonome motivatie. Integendeel, de medewerker ervaart stress, voelt zich niet fijn in de organisatie,… 

 

Zou jij graag meer inzetten op de competenties van jouw medewerkers? 

Check dan onderstaande tips. 

 

5 tips om in te zetten op competenties 

 

  1. Onthaal van nieuwe medewerkers. Zorg dat de nieuwe medewerker zich snel een meerwaarde in het bedrijf kan voelen door hem/haar reeds opdrachten te laten uitvoeren binnen zijn leerzone (zone van proximale ontwikkeling). 
     
  2. Ken de sterktes van jouw medewerkers. Maak een talentenscan of wordt een talentendetector. Wanneer iemand iets goed kan en het ook graag doet, is hij/zij de ideale persoon hiervoor. Gebruik hun talenten en zet er extra op aan. Verken jobcrafting en pas de job aan volgens de talenten van de medewerker.  
     
  3. Feedback, feedback, feedback. Geef medewerkers feedback over hun functioneren. Bezorg ze eens een handgeschreven briefje, zet medewerkers letterlijk in de bloemetjes na het afleveren van een straffe prestatie. Beoordeel niet alleen de uitkomst, maar ook het proces die de medewerker doormaakte. En maak gebruik van constructieve en groeigerichte feedback zodat de medewerker ook weet waaraan hij kan werken. Hou hierbij ook rekening met de telewerkers.  
     
  4. Bied ondersteuning en opleidingen aan. Daag medewerkers uit om zich bij te scholen, hun kennis te verbreden of net te verdiepen. Wil jij als organisatie hier meer zicht of structuur in krijgen? Introduceer een POP (persoonlijk ontwikkelingsplan) voor elke medewerker.  
     
  5. Grenzen afbakenen. Leer je eigen grenzen kennen en baken deze af. Moedig ook je teamleden aan om hun grenzen te leren stellen.  

 

Welke competentie heb jij laatst ontwikkeld? Moedig elkaar aan om te blijven inzetten op LevensLang Leren.  

Ben jij door deze post geprikkeld om hier binnen jouw organisatie mee aan de slag te gaan, maar je mist nog extra handvaten? Check onze website of neem vrijblijvend contact met ons op via contact@impuls-advies.be

Veel succes!  

Contacteer ons

I accepteer het privacybeleid.