Cases

Het onthaal van een nieuwe medewerker: Spannend!

Laat ons meteen met de deur in huis vallen. In vele sectoren kampt men met personeelstekorten waardoor er nu meer dan ooit veel vacatures open staan. Maar zijn jullie als organisatie wel klaar voor het onthalen van nieuwe medewerkers?  

Helaas bieden we je hier geen totaaloplossing voor het invullen van de vele vacatures. Wel geven we je inzicht in hoe jij als organisatie ervoor kan zorgen dat je nieuw aangeworven medewerker wel degelijk in jullie organisatie blijft. Want als je een interessante medewerker kunt strikken, dan zorg je maar beter dat die ook effectief blijft. 

Wist u dat een kwalitatief onthaalbeleid een eerste belangrijke stap is in het versterken van de retentie, productiviteit en engagement naar de organisatie? Een kwalitatief onthaalbeleid bevestigt namelijk waarom een medewerker voor jullie organisatie koos, en het versterkt de autonomie en welzijn van de medewerker. Daarnaast zorgt het voor (rol)duidelijkheid waardoor de medewerker weet wat van hem/haar verwacht wordt. Op die manier zal gewenst gedrag gefaciliteerd worden.  

Maar hoe gaan we hier nu mee aan de slag? 

Het ontwikkelen en stimuleren van die positieve gevoelens een eerste belangrijke stap zijn. Inzetten op WOW-gevoelens of anders gezegd ‘Welkom Op’t Werk-gevoelens' is cruciaal. Dit is, weliswaar, niet voldoende.  

  • Wat wensen jullie te bereiken met het onthaalbeleid?  
  • Hebben jullie verwachtingen van de nieuwe medewerker?  
  • Wilt u de nieuwe medewerker informeren over bepaalde zaken?  

 

Welke doelstellingen wil je behalen met het onthaalbeleid?  

Een aantal doelstellingen zien we vaak terugkeren bij het begeleiden van bedrijven/organisatie in het opstellen van een onthaalbeleid. We helpen je hier dus graag al een beetje op weg.  

  • De nieuwe medewerker voelt zich welkom in het team.  
  • De nieuwe medewerker weet bij wie hij/zij terecht kan met specifieke vragen en/of problemen. 
  • De nieuwe medewerker kent de waarden van de organisatie en draagt ze mee uit.  
  • De organisatie weet wat de medewerker kan en waar hij/zij nog in kan groeien. 
  • De nieuwe medewerker kent de veiligheidsvoorschriften en handelt daarnaar.  
  • … 

Nu je weet wat je allemaal verwacht van een onthaalbeleid óf van de nieuwe medewerker, kan je gaan uitdenken hoe je de doelstellingen kunt bereiken. Hierbij geven we je nog graag een extra tip mee 😉  

Leg je oor hier even te luister bij reeds opgestarte nieuwe collega’s of medewerkers die nauw samenwerken met de nieuwe collega. Hoe hebben zij hun onthaal ervaren, wat misten ze nog, wat waren de noden?  

Staan er bij jullie heel wat vacatures open? Of beter, starten bij jullie binnenkort één of meerdere medewerkers op, ga dan even na of jullie onthaalbeleid kwalitatief genoeg is om van alle voordelen te kunnen genieten.  

Hadden jullie hier graag meer begeleiding in gewenst, neem dan zeker contact op om er met jouw onthaalbeleid uit te springen. 

 

Contacteer ons

I accepteer het privacybeleid.