Cases

Motiveren kan je leren

Zou jij soms ook liever die ene taak blijven uitstellen? Of geef je die ene taak liever aan je collega zodat je er niets van hoeft aan te trekken? Heb jij zo van die hele leuke taken die je liever zelf doet en niet uit handen geeft?  

Merk jij hier ook een verschil in motivatie tussen bovenstaande stellingen? Correct! Wist je dat er vele soorten motivatie bestaan? 

Figuur 1: motivatiecontinuüm

Figuur 1: motivatiecontinuüm

 

Hoe meer we naar links neigen op het motivatie continuüm hoe minder (amotivatie) of hoe gecontroleerder onze motivatie aanvoelt. Zo doen we een taak/ons werk vanuit het feit dat het ons geld zal opbrengen (externe druk) of omdat we ons anders schuldig zouden voelen tegenover een collega omdat we het werk af kregen (interne druk).

Hoe meer we naar de rechterkant van de figuur verschuiven, hoe kwaliteitsvoller de motivatie ervaren wordt. Onder deze cluster van motivatie wordt motivatie beschouwd omdat je het nut van je werk/taak inziet (nut gedreven motivatie) of omdat je de waarde van je werk/taak/organisatie kan terugvinden in jouw eigen waarden. Het draagt dus mee bij aan wat jij belangrijk vindt als persoon (waardegedreven motivatie). Daarnaast hebben we simpel weg de intrinsieke motivatie, de motivatie die we voelen wanneer we een activiteit of taak leuk vinden en met volle “goesting” doen.

Over welke motivatie beschik jij voornamelijk? Merk je verschillen in gedrag tussen jouw verschillende soorten motivatie binnen het continuüm?

Wist je dat het inzetten op kwaliteitsvolle motivatie enorm veel voordelen heeft voor de organisatie en de medewerkers zelf?

  1. Minder stress en burn-out
  2. Verlaagde absenteïsme cijfers
  3. Meer algemeen welzijn van iedere schakel binnen de organisatie
  4. Meer positieve gevoelens en bevlogenheid
  5. Minder intentie om de organisatie te verlaten en dus ook een hogere retentie
  6. Meer jobtevredenheid
  7. Minder ongewenst gedrag
  8. Meer productiviteit, prestaties en creativiteit
  9. ...

 

Aan de slag?

Figuur 2: ZDT theorie

Figuur 2: De zelfdeterminatietheorie

 

Volgens de zelfdeterminatietheorie heeft iedereen van ons 3 psychologische basisbehoeften:

Iedereen heeft hierin een verschillende balans, maar moet binnen hun individuele behoeften wel bevredigd worden in deze ABC-vitaminen. Het voldoen aan deze basisbehoeften zal leiden tot een verschuiving naar meer kwaliteitsvolle motivatie die uiteindelijk zal bijdragen tot bovengenoemde voordelen.

Heb jij ook interesse in deze ABC-vitaminen en hoe we deze praktisch kunnen vertalen op organisatie niveau? Hou dan zeker onze blogposten in de gaten waar wij jullie zullen bijstaan met tips & tricks.

Kan je niet wachten tot de volgende post? Neem dan snel een kijkje op onze website of neem contact op met ons voor meer informatie.

 

Contacteer ons

I accepteer het privacybeleid.