Cases

Visie: Nice to have?

Toen Impuls enkele jaren geleden werd opgericht, werd er slechts sporadisch stil gestaan bij de visie, of missie. 
We ontstonden omdat we de klanten wilden helpen bij het verhogen van hun welzijn. En we deden gewoon enorm ons best naar de klanten toe. 
Door de jaren heen zijn we gegroeid op meerdere vlakken.

  • inhoudelijk
  • het soort begeleidingen
  • de benaderingen naar de klanten toe. 

En daar ontstonden toen ook andere werkwijzen, soms ook discussies met collega's die op zich weer geleid hebben naar nieuwe kansen. 
Door heel bewust stil te staan bij wat de bedoeling is van onze dienstverlening konden we telkens blijven innoveren en was er duidelijkheid. 
Het kan op zich wel even fijn zijn om zaken uit te werken, al is het enorm helpend als je richting hebt.

En die richting kun je bepalen door een visie-oefening te doen. 

Bewust stil staan bij zaken die belangrijk zijn. Door na te denken en antwoord te geven op de volgende vragen kun je de visie langzaam aan finetunen.  

  • Als je het bedrijf opnieuw vorm zou mogen geven, wat zou je dan aanpassen en wil je daarmee bereiken? 
  • Waarom bieden we bepaalde dienstverleningen aan?  
  • Wat willen we nu exact bereiken bij de klant? 
  • Waarvoor willen we staan?  
  • Welke meerwaarde willen we scheppen bij de klant?  
  • Als je daar nu waarden aan zou moeten koppelen, welke waarden zou je daar aan koppelen? 

De antwoorden op deze vragen kunnen dan dienen als leidende principes. Op die manier schep je ook een organisatie die niet enkel kennisgericht is, maar die werkt op inzicht en op logica. Waarbij er ook vanuit waarden kan gewerkt worden. Waarbij de richting telkens kan helpen om te antwoorden op eenvoudige vragen van klanten. Of om zelf bepaalde spanningen in de samenwerking met collega's te ontmijnen. 

 Van daaruit willen wij het advies mee geven:

Neem de tijd om je visie te ontwikkelen. Eenmaal je deze hebt kun je verder gaan met de strategie om deze visie uit te rollen.

Een visie is een noodzaak, het bijsturen van de visie ontstaat ook vaak vanuit noodzaak. Wendbaar blijven als organisatie, rendabel blijven, nieuwe uitdagingen op de markt, enz. 
Nog een belangrijke afsluiter, een visie draag je niet alleen. Het kan pas werkelijkheid worden als iedereen een bijdrage kan leveren. 

 

Contacteer ons

I accepteer het privacybeleid.