Onthaalbeleid

Uitdagingen voor de organisatie

Je kent het waarschijnlijk wel...
Na lang zoeken heb je eindelijk de perfecte kandidaat gevonden die jullie vacature invult. Helaas, na een aantal weken, beslist de medewerker om de organisatie te verlaten. 
De lange zoektocht kan opnieuw beginnen. 
De laatste jaren is het niet meer zo gemakkelijk om een vacatures in te lossen en is de zoektocht naar goede en gemotiveerde medewerkers niet altijd zo gemakkelijk. 

Maar zijn jullie wel voorbereid op nieuwe medewerkers?

Hebben jullie een antwoord op onderstaande vragen? 

  • Hoe en door wie zal de nieuwe medewerker ontvangen worden? 
  • Hoe ziet de nieuwe medewerker zijn/haar eerste werkdag eruit? 
  • Hoe wordt de nieuwe medewerker geïntroduceerd bij het team
  • Heb je een aantal momenten ingepland waarbij je de nieuwe medewerker kan opvolgen
  • Werken jullie met een peter/meter/mentor die de nieuwe medewerker de eerste weken/maanden wat onder hun vleugels nemen? 
  • Al eens nagedacht over de impact van preboarding (acties tussen het ondertekenen van het contract en de eerste werkdag?) 
  • ....

Aan de slag met een onthaalbeleid?

Voor jouw organisatie?
  • Hebben jullie op dit moment nog geen onthaalbeleid
  • Hebben jullie veel openstaande vacatures die jullie binnenkort ingevuld verwachten? 
  • Zijn jullie als organisatie snel aan het groeien
  • Ben je op zoek naar een aanpak om nieuwe medewerkers gemotiveerd aan de slag te krijgen/houden?
  • Hebben jullie hoge verloopcijfers bij nieuwe medewerkers?

Dan is het opzetten/optimaliseren van jullie onthaalbeleid een goed idee. 

Waarom een onthaalbeleid?

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het hebben van een onthaalbeleid bijdraagt tot de retentie, medewerkers zijn geneigd langer in de organisatie te blijven. 

Ook de motivatie van medewerkers zal door een kwalitatief onthaalbeleid een boost krijgen. 

Daarnaast kan het ook gaan bijdragen tot een betere employer branding. Het hebben van een onthaalbeleid is een troef waar je mee mag uitpakken op de arbeidsmarkt om zo potentiële medewerkers aan te trekken. 

Als laatst, maar niet onbelangrijk, is het hebben van een onthaalbeleid ook een wettelijke verplichting. Dit is opgenomen in de 'welzijnswet' van 4 augustus 1996.

   

Optimaliseren of opzetten

Hebben jullie reeds een onthaalbeleid? 

Geen nood, jullie harde werk zal niet voor niets geweest zijn. 
Wij nemen jullie reeds bestaande onthaalbeleid onder de loep en kijken samen hoe we dit nog verder kunnen optimaliseren door middel van onze inhoudelijke expertise. 

Nog geen onthaalbeleid beschikbaar? 

De eerste indruk kan je nooit twee keer maken. Vandaar dat het onthaalbeleid jullie organisatie-DNA moet ademen. 
Hierdoor vertrekken we vanuit jullie bedrijfscontext/organisatie noden om samen aan de slag te gaan en kwalitatief onthaalbeleid op te stellen. Hierbij vertrekken we vanuit doelstellingen over allerhande domeinen, waar telkens activiteiten aan gekoppeld worden die het onthaalbeleid zullen vorm geven. 

 

 

 

"Jullie expertise over de organisatie gecombineerd met onze inhoudelijke kennis leidt gegarandeerd tot een kwaliteitsvol onthaalbeleid."

 

We zetten je alvast even op weg...

Wat wil je binnen jouw organisatie bereiken met het onthaalbeleid?

Ontwikkel doelstellingen om een kwalitatief onthaal te creëren. Deze doelstellingen kunnen gericht zijn naar de medewerker specifiek (prestaties die moeten geleverd worden, competenties die ontwikkeld worden,...) maar ook naar de organisatie (administratieve zaken die op orde zijn, groei- en sterke punten van de medewerker ontdekken,..)
Zorg daarbij dat de doelstellingen niet enkel op prestaties van de nieuwe medewerker gericht zijn, maar ook op het leggen van contacten met collega's, het ontdekken van de waarden en normen binnen de organisatie, het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden

Binnen het onthaalbeleid gelden enkele kritische periodes: 

  • preboarding periode (periode tussen onderteken contract en eerste werkdag) 
  • eerste werkdag
  • eerste 30 dagen 
  • eerste 90 dagen 

Mogelijks ben je na de eerste maand of zelf na de eerste weken al niet meer superintensief bezig met het onthaal van de nieuwe medewerker en dat is helemaal oké. We raden jullie wel aan om deze periodes in het achterhoofd te houden en hierbij misschien nog een extra actie te ondernemen.

Wat dacht je van een formeel gesprekje één maand na de opstart van een nieuwe medewerkers?